Sociale media valt zeker onder het kopje Online Marketing maar hoe dan?
SocialMedia bestaat uit hele grote sites die als voornaamste kenmerk hebben dat veel mensen zich daarop verzamelen om diverse behoeften te vervullen. Welke behoeftes dat zijn en hoe ze dat doen is per soort Social Media anders. Maar vaak is dit gedrag terug te herleiden naar zien/kijken en laten zien/bekeken worden.
Bekendste socialmedia kanalen
De grootste en bekendste zijn Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Google+, Pinterest, LinkedIn (zakelijk gebruik maar toch sociaal) en vele anderen die komen en gaan. [edit 25 nov. 2019, ondertussen is Google+ verwijderd net als Hyves jaren geleden. Pinterest blijft in Nederland niet enorm groot en LinkedIn is gegaan van puur zakelijk gebruik naar meer Facebook-achtig van enkele jaren geleden]
Hoe belangrijk is socialmedia in de online marketing? Redelijk belangrijk omdat mensen beïnvloed worden door andere mensen. En dit is van belang voor ondernemers. Wanneer je gebruik maakt van sociale media in jouw marketing strategie, kan je rekenen op invloed van mensen op jouw bedrijf. Jouw klanten kunnen binnen de socialmedia kanalen laten weten wat ze van je vinden of anderen aanraden om naar jou bedrijf te gaan maar je kan te maken krijgen met minder positieve feedback. Dat is online altijd wel een stuk lastiger maar ook dat kun je uiteindelijk ombuigen naar positieve marketing.
Wat heb je eraan?
Sociale media is eigenlijk niets meer of minder dan de mond-tot-mond online terwijl de echte mond-tot-mond ook nog steeds bestaat. Vaak worden beide gecombineerd. Hoe vaak zie je niet iets van bekende online voorbijkomen en vraag je er naar tijdens een andere contact moment?