Beheer van socialmedia is geen hogere wiskunde maar ik wil graag, dit erover kwijt:
Wanneer je actief bent op socialmedia, op wat voor manier dan ook en ongeacht op welk kanaal dan worden er altijd 3 dingen in gestoken:
- energie/tijd
- planning/tijd
- middelen
Deze 3 zijn onafhankelijk of je het zelf doet, iemand binnen je bedrijf of wanneer je het uitbesteed. Dit is ook de voornaamste reden om na te denken wat voor jouw bedrijf het beste is. Ongeacht hoe het wordt gedaan, het kost “iets”. En als je serieus bent met je business dat wil dat er tegenover deze kosten ook baten staan.
Bereken voor jouw bedrijf of de huidige optie van beheer van socialmedia meer oplevert dan deze kost!
Ter vergelijking gebruik ik altijd het voorbeeld van administratie & boekhouding. Deze 2 delen van ondernemen besteed ik maximaal uit. Kost het mij geld? Absoluut! Maar wat het mij oplevert is veel belangrijker en veel meer. En dat is het volgende:
Omdat ik geen professional ben in administratie & boekhouding kost het mij 20 uur om hetzelfde werk te verzetten als de boekhouder in 3 uur doet. Uitbesteden heeft voor mij het gevolg dat:
- ik geen stress ervaar over de boekhouding
- ik meer tijd kan besteden aan delen van mijn onderneming die ik leuk vind
- ik die uren kan gebruiken voor andere werkzaamheden
- of ik vrij kan nemen
Zo is de vergelijking met socialmedia ook makkelijk te maken. Je kan het leren en zelf goed in worden want het is echt niet noodzakelijk om uit te besteden. Het leren is ook vrij makkelijk maar wel erg tijdrovend. Dus wellicht is beheer van jouw socialmedia uitbesteden nog niet zo gek. Wat voor jouw het beste is kan je het beste zelf op een rijtje zetten.
Leuk stukje over socialmedia gebruik: kvk-instapost